tisdag 11 februari 2014

Välkommen vecka 32

IMG_9488 IMG_9495

Kroppen: Nu träffar man barnmorskan på MVC oftare än tidigare under graviditeten. Ibland görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska. Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite. De som har tunga arbeten kan ansöka hos försäkringskassan om att få graviditetspenning, som kan tas ut från och med nu. Om man ska gå någon kurs som förbereder inför förlossningen är det dags att välja detta nu.

Bebisen: Fostret väger cirka två kilo, och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt, men om det finns gott om plats kan det även fortsätta att snurra runt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt. Barnets alla fem sinnen fungerar. Det sover stor del av tiden, under de vakna perioderna tränar barnet på att andas, röra sig och öppna och stänga sina ögon. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Egna tankar om föregående vecka: Hela förra veckan spenderades på semester i Sälen tillsammans med vänner. Jag var lite bitter över att jag inte kunde åka skidor, men samtidigt hade jag ingen lust med denna tunga och osmidiga kroppen. Vi kommer åka på semestrar till fjällen då jag också kan åka! Veckan blev ändå aktiv för min del. Med en massa extrakläder och all snö som vi pulsade runt i så var det stundtals riktigt tungt.
Bebis har varit ganska livlig i magen också. Mycket buffande och bökande som både syns och känns utanpå magen.
Vi har gottat oss en hel del med godsaker på kvällarna. Detta har resulterat i att jag inte bara haft halsbränna utan de tre sista dagarna fick jag även sura uppstötningar. De både smakade och luktade illa. Inte alls roligt för varken mig eller min omgivning. Nu när jag är tillbaka i vardagen igen och äter bättre verkar de ha försvunnit. Skönt, för det var inte alls trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar