söndag 6 april 2014

Välkommen vecka 40

IMG_9910 IMG_9920

Kroppen: Sista veckan av graviditeten! Du förväntas föda snart, men endast ca 5 procent av alla barn föds på den beräknade förlossningsdagen. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig. Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.

Bebisen: I genomsnitt väger ett barn i den här veckan ungefär 3600 gram och är cirka 51 centimeter långt, men vikten och längden kan variera mycket. Det är fullt utvecklat och kan nu lämna sin trygga tillvaro i livmodern. Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet. Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

Egna tankar om föregående vecka: Den allra sista graviditetsveckan är äntligen här! Nu är det spännande att se om det blir denna veckan du väljer att komma ut till oss, eller om det dröjer ett par veckor till. Jag har mått bra. En hel del sammandragningar och fortsatt svullna fötter. Jag har använt stödstrumpor ett par dagar och det hjälper lite. Men Andreas måste hjälpa mig att få på dom. Oftast hjälper han mig även med skorna…
Under föregående vecka, vecka 39, firade vi vår årsdag genom ett restaurangbesök. I 8 år har vi varit tillsammans nu. Tänk att vi var bara 20 och 21 år när vi träffades. Så små! Och i år fyller Andreas hela 30 år! Men det bästa med detta året är ju självklart DU! ♥
Förutom restaurangbesöket förra helgen överraskade mina närmsta mig med en babyshower för att fira bebis ankomst! Jag blev så glad och kände en stor tacksamhet över att jag (vi) har så fina människor i vår närhet! I veckan kom även vår efterlängtade barnvagn! Vi känner oss mycket nöjda och hoppas att bebis kommer tycka vi gjorde ett bra val. Utöver detta har jag hunnit med ett besök hos barnmorskan också. Allt verkade vara bra med både bebis och mig, skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar