söndag 23 mars 2014

Välkommen vecka 38

IMG_9728 IMG_9732

Kroppen: Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt. Du kan känna en stickande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag när du sätter dig för snabbt. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum.

Bebisen: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång. I den här veckan väger barnet runt 3200 gram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Förlossningen är jobbig även för barnet. När livmodern drar ihop sig som mest går det under ett ögonblick inget blod med syre och näring in till barnet, som så att säga får "hålla andan" under några sekunder. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Barnet har också lagt på sig fett under huden för att det inte ska bli kallt när det kommer ut i en betydligt svalare värld. Underhudsfettet fungerar också som energireserv den första tiden efter födseln.

Egna tankar om föregående vecka: Vecka 38! Helt galet! Jag läste att endast ca 5% föder i vecka 38. Det är vanligast att föda i vecka 39, 40, 41 och 42. Om jag ska gissa tror jag det blir någon gång i vecka 40 eller 41. Det skulle inte förvåna mig om det blir under påskhelgen. Bara att vänta och se! Jag känner mig dock rätt så trött på mars och tycker att det kan bli april nu!
Föregående vecka har varit lugn och lik de andra. Jag har inga nyheter. Jag har ju en del sammandragningar som tidigare, men inget som gör ont. Jag känner lite ilningar och tryck nedåt, men även det har jag känt i flera veckor nu. Mina fötter och vader är ganska ordentligt vätskefyllda och jag har bara ett par skor jag kan ha nu. Bebis rör sig och hickar ofta, vilket känns bra nu när det är så pass nära. Jag hoppas att jag slipper känna den där oron att idag har jag inte känt något så vi får åka in och kolla upp det. Nej fy vad jobbigt det måste vara!
På onsdag är det dags för besök hos barnmorskan igen. Det är alltid lika mysigt så det ser jag fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar