söndag 12 januari 2014

Välkommen vecka 28

IMG_8678 IMG_8673

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig och du kan känna tryck upp mot bröstkorgen. Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård.

Bebisen:
Fostret väger omkring 1200 gram, och är cirka 39 centimeter långt. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar kraftigt i vikt nu och har börjat drömma. Lungorna är i princip färdigutvecklade och barnet är van sin mammas röst. Mellan vecka 28-32 är en kraftig tillväxtperiod.

Egna tankar om föregående vecka: Jag har haft en del värk i ryggslutet och även i fötterna när jag går och står mycket. Som till exempel när jag och mamma var på Väla och Ikea i flera timmar. Eller när jag bäddar, diskar och lagar mat. Jag märker med andra ord att min kropp, och framförallt ryggen inte fixar likat mycket längre. Jag sover gott om nätterna men vaknar en gång nästan varje natt och behöver gå på toa. Men det är inget som stör då jag i övrigt sover bra, har inga problem med att somna om, och jag känner mig pigg under dagarna.
Bebis blir bara starkare och starkare och får ibland in riktiga buffar/sparkar på mer ömma ställen så det gör lite ont och jag rycker till. Han/hon säger även ganska snabbt ifrån om jag gör det obekvämt för honom/henne. Det verkar exempelvis inte vara jätteuppskattat att jag sitter för länge eller ligger på sidan. Ryggläge är alltså det som passar bäst.
I veckan har vi äntligen beslutat oss för vilken barnvagn det blir och lagt en beställning. Vi ser mycket fram emot att få den hemlevererad!

2 kommentarer:

  1. Ojojoj va d syns nu.så fin mage ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och nu ska det ju tydligen även vara en tillväxtperiod, v 28-32.
      Tack vännen ♥

      Radera