söndag 8 december 2013

Välkommen vecka 23

IMG_8107 IMG_8109

Kroppen: Livmodern når nu strax över naveln. Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Bebisen: Fostret väger runt 550 gram och är 28 centimeter långt. Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk. Fostret rör sig mycket, speciellt på kvällarna kan det vara mycket gymnastik i magen.

Egna tankar om föregående vecka: Jag trivs bra som gravid och jag är tacksam över att jag hittills har mått så bra. Jag har egentligen ingenting alls att klaga på. Ibland kan det kännas lite tungt att andas, jag har lite halsbränna, och jag känner att min rygg inte orkar lika mycket längre, men det är i stort sett det hela. Jag känner mig mest bara lycklig och harmonisk och längtar mer och mer efter april, även om det är supermysigt med magen som växer och växer!
Som det står i texten ovan påverkas immunförsvaret när man är gravid. Det har jag nu fått erfara då jag har åkt på en förkylning. Det börjar i alla fall bli bättre nu och jag känner mig piggare. Vi ser fram emot jul- och nyårsledigheten som väntar. Bara två veckor kvar att jobba nu!
Jag känner av bebisens rörelser varje dag, men det är fortfarande endast fladder. Det har i alla fall “spritt sig” så jag känner över hela magen och inte bara på vänster sida. Jag (vi) längtar efter buffar! ♥

1 kommentar:

  1. Så mysigt!
    Passa på att njut nu. Om 7 veckor går det bara utför ;-) ne, det e Jättemysigt. :-) men det kommer bli lite jobbigare från v 30 :-)

    SvaraRadera