lördag 18 juni 2011

Jannis kokoschokladkakor

Jag älskar att baka men eftersom jag kämpar med att gå ner i vikt gör jag det väldigt sällan. Idag skyller jag på att jag var uttråkad och blev akut baksugen. Hittade detta mumsiga recept hos fina Janni


Kaka:
5 dl socker
4 ägg
1 dl kakao
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
200 g smält avsvalnat smör


Glasyr:
1 påse (200g) kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 dl grädde
75 g smör


Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker.
Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl.
Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret.
Bred ut kakan i en långpanna ca 25x35 cm med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 15 minuter.
Gör under tiden glasyren i en kastrull.
Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 minuter.
När kakan är klar bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin färg.
När kakan svalnat skär i fyrkanter med en vass kniv.

cimg0098_17311541
Behöver jag ens skriva att dom blev helt sjukt goda? Blinkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar