tisdag 19 oktober 2010

Nyttigare pannkakor

Idag var jag sugen på pannkakor till lunch, och som ni säkert redan vet är pannkakor inte den bästa maten främst eftersom det innehåller vitt mjöl som jag försöker undvika. Jag hittade ett recept på en blogg (minns tyvärr inte vilken det var) på nyttigare pannkakor utan mjöl! 

För 4 pannkakor:
½ burk lättkesella
3 äggvitor
1 äggulor
1 dl havregryn
1 dl lättmjölk
½ tsk bakpulver
1 nypa salt

Smaksättning:
Vaniljpannkakor - 1-2 tsk vaniljsocker.
Chokladpannkakor - 1-2 tsk kakao.
Kanelpannkakor - gå på känn med ”kanelningen”.

Blanda ihop alla ingredienserna till en fin smet och tillsätt någon av smaksättningarna. Stek på medelvärme, någon minut på varje sida.

Jag gjorde halva smeten med vaniljsmaksättnning och halva med kanel. Till vaniljpannkakorna hade jag kesella blandat med bär och till kanelpannkakorna hade jag skivad banan. Jag orkade dock bara två pannkakor. Mycket mättande och väldigt gott!

Kesella blandat med mosade jordgubbar funkade bra som "sylt och grädde".

Kanelpannkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar