torsdag 8 januari 2015

Ellen 8,5 månad

Jag har länge grubblat över det här med bloggen. Ska jag fortsätta eller ska jag lägga ner? Är det någon idé att ha den kvar när jag skriver så sällan? Jag har bestämt mig för att fortsätta i alla fall tills Ellen blir 1 år. Och jag ska (jag vet att jag har skrivit det förut) försöka uppdatera oftare. För min egen skull. Det är ju så roligt att ha sen och kunna titta tillbaka på.

Ellen har nu hunnit bli 8,5 månad och det har verkligen hänt en del under de senaste månaderna. När hon var 6,5 månad fick hon sina två första tänder i underkäken. I början av december (7,5 månad) ställde hon sig upp i sin spjälsäng så det var bara att sänka den till lägsta läget. Efter det fortsatte hon och reser sig nu överallt hon kan. I samma veva fick hon rätt på kryptekniken så hon började krypa ordentligt. Hon hade under ungefär en månads tid ställt sig mycket på alla fyra och gungat fram och tillbaka men inte kommit framåt. Bara hasat sig lite. Men sedan början av december kryper hon för fullt. Hon är verkligen överallt nu och följer efter oss hela tiden.

Under jul och nyår var Andreas ledig totalt i nästan 3 veckor. Det märktes mycket på henne att hon tycker om att ha oss båda hemma. Hon får då mer uppmärksamhet och det är nästan alltid någon som leker och busar med henne. Hon älskar sin pappa och har blivit ganska “pappig”. Hon skiner upp när han kommer och gnäller till när han går. Men det funkar även bra nu på vardagarna när det bara är jag som är hemma. Då är hon som vanligt.

Strax innan jul började hon matvägra. Ingen lagad mat fungerade, varken burk eller hemmagjord. Inte ens gröten som hon innan tyckte mycket om och gapat stort för gick ner. Endast fruktpuréer, välling och mjölkersättning godkändes av lilla damen. Detta pågick i ca två veckor och hon har nu, tack och lov, börjat äta bättre.

Igår var vi på BVC för vägning och mätning. 8820 gram och 72 cm är hon nu. Hon ligger fortfarande mitt på viktkurvan, men ungefär en kurva över på längden. Det kändes skönt att trots matvägran så går hon upp som hon ska.

IMG_0513 IMG_0529 IMG_0530IMG_0547

Några foton jag tog på hjärtat i början av december ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar