söndag 19 januari 2014

Välkommen vecka 29

IMG_9007 IMG_8997

Kroppen: Du har nu gått in i graviditetens tredje och sista trimester. Din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Du kan känna ett visst obehag av att alla dina organ trängs undan av magen och barnet. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet. Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Bebisen: Fostret väger nu runt 1400 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att man blir öm under revbenen. Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Fostret kan drömma nu. I undersökningar har det visat sig att fostret har perioder av drömsömn.

Egna tankar om föregående vecka: Nu har den tredje och sista delen (trimestern) av graviditeten börjat. Det känns ganska overkligt att det är mindre än tre månader kvar till BF. Min halsbränna håller i sig och jag får ta en tablett nästan varje dag nu. Ryggen och fötterna är samma. Jag kan gå kortare promenader, sen börjar kroppen säga ifrån. Jag är tacksam över att jag fortfarande sover väldigt bra om nätterna. Men jag har börjat känna mig lite tröttare än vanligt och jag orkar inte riktigt lika mycket längre. Jag tycker dock att jag hittills har haft en väldigt bra graviditet. Så om de 10-12 sista veckorna är tyngre och kämpigare känns det helt okej. Jag står ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar